Oorzaken overgewicht en obesitas

Er zijn verschillende oorzaken van overgewicht. Mensen lijden niet in ‘één, twee, drie’ aan overgewicht. Het duurt dan ook zijn tijd tot de gevolgen van overgewicht te zien zijn. De duidelijkste maatstaaf die ons toont hoe erg of hoe goed het gesteld is met ons gewicht is het BMI. Aan de hand hiervan kan je een goede indicatie verkrijgen hoe goed je lichaam aansluit bij de gezonde norm of hoe sterk je afwijkt van deze norm. Bepaalde mensen hebben minder kans om uiterlijke kenmerken van obesitas of overgewicht te vertonen. Andere individuen die tot de obesitas risicogroepen behoren, kunnen duidelijke uiterlijke verschijnselen vertonen dat hun lichaam verder en verder van het ideaal gewicht begint af te wijken. Met andere woorden je zal sneller zien dat ze in gewicht toenemen. Deze personen zullen een extra inspanning moeten leveren om overgewicht te voorkomen.

Ik hoor je nu al denken: “Dit zijn allemaal heel leuke weetjes maar wat zijn nu de uiteindelijke obesitas oorzaken?”. Wel, de overgewicht oorzaken (en oorzaken obesitas) kunnen we eigenlijk indelen in drie grote groepen namelijk:  voeding, beweging en erfelijkheid.

Voeding obesitas

De richtlijnen om een gezonde levensstijl, voldoende noodzakelijke voedingsstoffen op te nemen en uiteindelijk het ideale gewicht na te streven zijn een combinatie van gezond eten en veel bewegen. Dit kunnen we visueel voorstellen aan de hand van eenvoudige voorstelling van de actieve voedingsdriehoek, opgesteld door Nubel.

 oorzaken overgewicht - de actieve voedingsdriehoek

(bron: http://www.nubel.be/ned/images/actieve_voedingsdriehoek.jpg)

Uit deze figuur ontleden we de twee belangrijke factoren opnieuw: gezond eten en voldoende bewegen. Maar wat stelt deze belangrijke figuur in de overgewicht wereld nu voor?

De twee belangrijkste oorzaken van overgewicht zitten hier in verwerkt. De zes bovenste niveau’s staan voor de voedingssoorten dat wij, mensen, kunnen opnemen. Het logische verband hierbij is dat hoe lager we ons in de piramide bevinden, hoe meer we van deze voedingsstoffen mogen opnemen. Wanneer we dicht bij de top van de piramide komen kunnen we zien dat vlees, vis, eieren en vervangproducten duidelijk niet overmatig mag worden geconsumeerd. Indien dit wel gebeurd kunnen obesitas gevolgen optreden. Wees dus uitermate voorzichtig met de restgroep die zich in het uiterste topje van de actieve voedingsdriehoek bevindt.

Obesitas sporten

Zoals we hierboven al besproken hebben behoort het sporten tot een gezonde levensstijl. Mensen die weinig sporten zullen meer kans maken om aan overgewicht of obesitas te lijden. Dit mag natuurlijk wel met een korrel zout genomen worden. Uit de actieve voedingsdriehoek hierboven valt af te leiden dat lichaamsbeweging de grootste bepalende factor is voor een gezond levenspatroon. Dagelijkse beweging zal al een hele grote rol spelen bij het risico dat je loopt om aan obesitas te lijden. Uit onderzoek is gebleken dat een man die minstens 10 000 stappen op en dag zet en een gezond voedingspatroon probeert aan te houden snel aan gewicht kan verliezen wanneer hij vroeger een maximum aantal stappen van 4000 per dag zette.
Ga dus snel even na of jij genoeg beweegt! Anders kan dit wel eens de oorzaak zijn van eventueel overgewicht en dit willen we uiteraard voorkomen.

Overgewicht erfelijkheid

Iedereen heeft wel vrienden waarvan hij denkt “die verdikt nu echt nooit” of misschien ben je wel zelf zoon persoon. Hoe komt dit nu precies? Ten eerste kan dit liggen aan de twee oorzaken van overgewicht die hierboven al werden besproken. Er zijn natuurlijk ook mensen die het voordeel hebben om niet erfelijk belast te zijn om snel dik te worden. Anderen onder ons hebben kans om na een maand ongezonder te eten al een aantal kilo’s bij te komen. Dit kan zeer veel frustraties opwerken bij deze obesitas risicogroepen. Hier willen we wel wijzen op het feit dat maar ongeveer 30% tot 40% van de mate waarin je lichaamsgewicht toeneemt kan gelinkt worden aan de erfelijkheidsfactor. De andere 60% tot 70% heb je dus volledig zelf in de hand en dit vooral door de bovenste oorzaken nauw op te volgen, een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging.