Overgewicht en obesitas voorkomen

Als we naar de oorzaken kijken van obesitas, kan elkeen door logisch nadenken zelf ontdekken hoe we deze aandoening kunnen vermijden. Een gezonde levenswijze, vanaf de kinderjaren is alvast een goed begin. Kinderen met zoetigheden en suikerrijke drankjes overladen, is niet voordelig. Op korte termijn kan tandpijn, buikpijn , energiek gedrag en uiteindelijk ook obesitas voorkomen. Op lange termijn zijn de problemen mogelijk nog groter. Overgewicht maar vooral obesitas zorgen vaak voor enorme gezondheidsproblemen zoals hart-en vaatziekten, rugklachten, immobiliteit, gezondheidsklachten en sterfte. Door gewoonte zal het normaal worden dat deze kinderen vaak die producten gaan gebruiken. De producten uit de restgroep hebben als eigenschap dat ze veel suiker of vet of beide bevatten. Door ze vaak op te nemen gaan de kinderen dikker worden. Deze levenswijze afleren of bijsturen is niet eenvoudig. Personen die bovendien op jonge leeftijd meer wegen dan gemiddeld hebben ook meer kans op vetzucht op langere termijn, dus wanneer ze volwassen zijn.

Obesitas voorkomen, hoe doen we dit?

overgewicht voorkomen en obesitas voorkomenKijk eens op onze pagina met tips om af te vallen. Hier vind je 10 heel makkelijk uit te voeren adviezen.Wat moeten we dan wel doen? Voldoende bewegen en gezond eten zijn de sleutelwoorden. Als we de zware gevolgen van obesitas niet willen ervaren is de actieve voedingsdriehoek een goede basis om een gezond voedingspatroon op te stellen . Wanneer we de richtlijnen die hierin opgegeven worden volgen, kan er weinig fout lopen. Voldoende water drinken, groenten en fruit opnemen, eiwitten en vezels, koolhydraten en de noodzakelijke portie vetten zijn enkele richtlijnen die bij iedereen van jongs af aan duidelijk moeten zijn.

Start to run, zumba, spinnen en allerlei andere moderne bewegingsactiviteiten zijn goede initiatieven om de bevolking actief bezig te houden en zo kan je ook overgewicht voorkomen. Het lichaam moet naast de dagelijkse beweging, ook intensief gedurende 20 minuten bewegen per dag. Omdat joggen en fietsen wat minder spannend en aantrekkelijk geworden zijn, wordt er elke dag opnieuw gezocht naar leuke sportactiviteiten. Dit kunnen we enkel aanmoedigen en er met zijn allen aan deelnemen. Je bent immers nooit te laat om aan een nieuwe sport te beginnen, wat uitdaging doet je bovendien opnieuw zin krijgen in het leven.

Veilig en verantwoord sporten om af te vallen

Wanneer je gaat sporten zijn er nogal wat factoren waar je rekening moet houden als je ernstig overgewicht hebt. Waarschijnlijk heb je al lang niet meer gesport. Op het moment dat je dus te fanatiek van start gaat, zul je last krijgen van blessures zoals spierpijn. Hierdoor zal de motivatie om door te gaan je in de schoenen zakken. Op de pagina spierpijn voorkomen, vindt je enkele tips om spierpijn na het sporten zoveel mogelijk te voorkomen.