Risicogroepen – Overgewicht en obesitas

Bij elke gezondheidsaandoening zijn er bepaalde risicogroepen die meer kans maken om er aan te lijden. Bij overgewicht is dit helemaal niet anders. Sommige mensen zijn veel makkelijker vatbaar om aan vetzucht te gaan lijden en dit kan enorm veel verschillende oorzaken van overgewicht hebben. Het feit dat je misschien wat meer kans maakt om aan een aandoening te lijden, wil niet zeggen dat je zelf niets kan doen om deze kans sterk te verkleinen. Het voorkomen van obesitas is noodzakelijk want wie er ooit mee te kampen heeft gehad en er na een lang gevecht terug vanaf geraakt is, zal er blijvende gevolgen aan overhouden. Laat de moed dus niet onmiddellijk zakken indien je tot één van de risicogroepen behoort maar ga preventief je eet- en leefgewoonten aanpassen. Om je enig idee te geven welke bevolkingsgroepen een grotere kans maken om aan overgewicht of obesitas te gaan lijden hebben we hieronder de drie grootste kanshebbers opgesomd.

Risicogroep nummer 1: Kinderen!

risicogroepen van overgewicht en obesitas

Bepaalde groepen van de bevolking hebben een verhoogd risico op overgewicht en obesitas. Denken we hierbij het eerst aan de kleinsten van de samenleving, de kinderen. Deze zijn vaak wild van zoetigheden en alles wat ongezond is. Het is vaak niet simpel hen dit te verbieden, wat ervoor kan zorgen dat ze aan lichaamsgewicht winnen. Het feit dat ze niet zouden bewegen is fout. Kinderen zijn namelijk de hele dag in de weer, veel meer dan de gemiddelde volwassene. De oorzaak ligt dus vooral bij de voeding. Kiezen voor gezonde tussendoortjes zoals fruit of suikerarme koekjes kunnen een oplossing zijn. Daarnaast is het als ouder of opvoeder slim een kind slechts suikerrijke frisdrank, snoepjes of koekjes te geven op speciale gelegenheden. De gewoonte zal bij de risicogroep dan ook ontstaan dat er enkel nog lekkers gegeten wordt als deze gelegenheden zich voordoen.

Risicgroep 2  voor overgewicht en obesitas: Ouderen

Ook ouderen zijn vaak een risicogroep voor obesitas of overgewicht. Door immobiliteit zijn ze vaak genoodzaakt heel wat minder te bewegen en verliezen ze hierdoor mogelijk hun gezonde levensstijl die ze vroeger wel hadden. Aangepaste oefeningen en methodes houden de spieren wel actief en zijn noodzakelijk. Daarnaast snoepen ouderen ook wel graag, omdat het vaak een van de weinige zaken zijn waar ze nog plezier aan beleven. Toch zijn ze soms, omwille van gezondheidsredenen (diabetes, te hoge cholesterolwaarde,…) verplicht het op dit vlak wat kalmer aan te doen. Als je ouder wordt, wordt sporten ook steeds moeilijker. Om je toch te helpen een gezond gewicht te krijgen en te houden hebben we 10 heel makkelijk opvolgbare tips voor je.

Risicogroep 3

Als laatste risicogroep vermelden we ook nog alle mensen die uit principe of vanuit vrije wil er geen gezonde levensstijl op nahouden. Dit kunnen mensen zijn van alle leeftijden en alle inkomensklassen. Het is uiterst belangrijk hen te wijzen op de gevolgen van obesitas op korte en lange termijn. Wat volharding en karakter is vaak het begin van een stap in de goede richting.